Osnovni plivački pojmovi

Osnovni plivački pojmovi
Datum: 05.12.2011

 Plivački pojmovi

 
Veliki bazen:
Plivačke discipline plivaju se u 50-metarskom bazenu.
 
Kratki (mali) bazen:
Plivačke discipline plivaju se  u 25-metarskom bazenu.
 
Startni blok:

Startne platforme koje se nalaze kod svake staze. Blokovi mogu biti čvrsti ili pomični da ih se može prenijeti na drugu lokaciju, ali isto tako podrazumijeva se da imaju ”ručke” kako bi omogućili plivačima da izvodu start za leđnu tehniku.

 
Plutače za pruge:

Koriste se da bi razdijelili pruge u bazenu. Sastoje se od pojedinačnih plutajućih plastičnih diskova napetih na sajli, koji se okreću kada ih udari val, razbijajući i ublažavajući valove.

 
Zastavice:

One su postavljene preko širine bazena, na svakom kraju, otprilike 5 metara od kraja bazena, a omogućavaju plivačima u leđnoj tehnici da odrede gdje im je kraj bazena. U tu svrhu i bočno na prugama postoji druga boja 5m do kraja bazena.

 
Touch (žuto/crna) tabla:

Prenosiva ploča (na krajevima bazena) koja je povezana s automatskim sustavom za mjerenje vremena. Plivač mora ispravno dodirnuti “ploču” kako bi registrirao zvanično vrijeme u utrci.

 
Sudac:

Glavna službena osoba za vrijeme natjecanja. Osim glavnog suva postoje i oni kod svake pruge, te oni zaduženi za start.

 
Prsna tehnika:

Ruke se kreću istodobno horizontalno ispod vode, s nogama koje izvode tzv. ”žablji” pokret.

 
Leptir:

Ruke se kreću istodobno u pokretima 'gore i preko' dok noge u isto vrijeme izvode dva kompletna delfinova pokreta (gore-dolje istodobno) po jednom krugu zaveslaja.

 
Slobodni stil:

Drugi naziv za “kraul naprijed”. Nazvan je slobodni stil, zbog toga što tehnika nije određena.

 
Leđna tehnika:

Jedina tehnika koja kreće iz bazena. Pokreti nogu i ruku slični slobodnom stilu.

 
Mješovito:

Koriste se sve četiri tehnike. Ovo može biti individualna disciplina, gdje jedan plivač pliva sve tehnike, ili može biti štafetna utrka gdje je četvoro plivača ili plivačica, i svatko pliva jednu tehniku.

Redoslijed za pojedinačnu utrku je: leptir,leđno,prsno,slobodno.
Redoslijed za štafetnu utrku je: leđno,prsno,leptir,slobodno.
 
Okret naglavačke:

Koristi se u plivanju slobodnim stilom, sličan kolutu naprijed ispod vode, gdje se nogama dodiruje zid bazena. Brže je nego ‘dotaknuti rukom i nastaviti plivati’, kada se dobro izvježba tehnika dodira i odguravanje plivači postižu još brža vremena.

 
Kružno plivanje:

Način plivanja da se izbjegne sudaranje kada je više plivača u pruzi najčešće na treningu. Plivači drže jednu stranu pruge, a zatim mijenjaju pravac, uvijek se drže desne strane pruge.

 
PB - Osobno najbolje vrijeme:

Najbolje vrijeme koje je plivač ili plivačica postigao/la do tada, u određenoj tehnici.

 
Zagrijavanje (Rasplivavanje):

Vježbe istezanja, zagrijavanja, opuštanja na suhom i u vodi koje plivač radi prije svog nastupa bilo na natjecanju ili treningu. Pospješuje protok krvi prema mišićima te ih zagrijava. Jako je bitno temeljito zagrijavanje, jer se tako efikasno izbjegavaju povrede.

 
Isplivavanje:

Plivači obično koriste isplivavanje nakon utrka da bi oslobodili tijelo od prekomjernih mliječnih kiselina nagomilanih za vrijeme utrke.